Spojky - maziva nejsou vždy nutné

Schaeffler Repxpert mazání náboje spojkové lamely 09. 01. 2020

Náboje spojkových lamel můžou být opatřeny různými povlaky. Při práci na spojce je proto třeba dodržet následující body:

  • Poniklované náboje (na obrázku 1), zjistíte tak, že jsou mírně stříbrné lesklé na povrchu, nesmí se mazat mazivem! 
  • Fosfátované náboje (na obrázku 2), zjistíte podle tmavě matného povrchu, je potřeba namazat mírným filmem maziva. Pokud tento postup nedodržíte, můžou vzniknout problémy s vypínáním a cukáním spojky.

A jak zvolit správné mazivo? Stačí se v zásadě řídit podle údajů výrobce vozidla. Pokud se Vám nepodaří zjistit ze strany výrobce vozidla žádné informace o použitém mazivu, může být alternativně použito stabilní, vysoce výkonné mazivo, teplotě a stárnutí odolné s MoS₂ (můžete použít například Castrol Olista Longtime 2 nebo 3). Pozor! Měděná pasta není vhodné mazivo!

Mazání náboje a vstupní hřídele převodovky je doporučeno provádět v následujícím postupu:

  1. Náboj spojkové lamely a ozubení vstupní hřídele převodovky natřete doporučeným mazivem.
  2. Spojkovou lamelu nasuňte ve třech různých úhlech polohy na vstupní hřídel převodovky a potom ji sundejte.
  3. Odstraňte přebytečné mazivo ze vstupní hřídele převodovky a náboje.

 

Obrázek 1 - Poniklovaný náboj spojky

 Poniklovaný náboj spojky

Obrázek 2 - Fosfátovaný náboj spojky

Fosfátovaný náboj spojky

 

Článek byl převzat od společnosti Schaeffler REPXPERT Česká republika a Slovensko.

Doporučejeme zaregistrovat se na stránkách repxpert. Členství je zdarma. Některé informace, například technické příručky, jsou zpoplatněny. Pro získání těchto informací můžete využívat body z bonusového programu, které najdete u většiny produktů výrobce LUK / INA / FAG / RUVILLE. Proto vás REPXPERT nebude nic stát a můžete tak využívat informací, ke kterým se nedostanete. V případě zájmu Vám s celou registrací rádi pomůžeme. 

Zdroj informace:

https://www.repxpert.cz/cs/